Kamera - velikost záběru
Základní pojmy
Záběr = Snímky zaznamenané kamerou od zapnutí kamery po vypnutí kamery
Parametry záběru:
- Velikost záběru
- Úhel snímání
- Obsah
- Pohyb kamery
- Děj
Ukázky různých použití záběrů
Už před natáčením je třeba myslet na to, že se to bude stříhat. Existují i filmy složené jen z celků, ale je lepší si připravit záběry tak, aby bylo víc detailů na méně celků (8:2), bude se to lépe stříhat a bude to zajímavější. Nikdy se nestříhají dva stejné záběry na sebe, toto je důležité pravidlo, a pokud se dodržuje, tak je šance nastříhat velmi dobré audiovizuální dílo
Velikost záběrů
- Velikost záběru znamená jak velký výřez skutečnosti natáčíme
- Každá velikost záběru má jinou funkci a vyvolává u diváka jiné emoce
- Velikost záběru se poměřuje měřítkem člověka i v případě že točíte zvíře nebo věc
- Z hlediska kompozice se snažíme, aby postava nikdy nebyla ohraničena v kloubech, tj. v koleni, v lokti apod.
Velký celek
- záběr exteriéru krajiny, města, davu lidí apod.
- Konkrétní lidská postava není v tomto záběru rozpoznatelná
- Často se tímto záběrem začíná nebo končí
- Může mít velký emotivní náboj pokud má zobrazit samotu, opuštěnost
- Výtvarně určuje základní vztahy, osamocení nebo velkou šíři a pod.
Celek
- Běžný záběr, na kterém je vidět celá postava, vidíme okolí a přírodu, postavy už jsou konkrétní
- Herecká možnost je ještě téměř nulová
- Význam je především v tom, že ukazuje prostředí a v něm jednající postavy.
- Účinek záběru je především informační.
- Výtvarně je akční, protože se v něm odehrávají akce, většinou více jednajících postav.
- Upřesňuje prostor a dramaticky zdůrazňuje hrdinu nebo hlavní objekt.
Americký plán
- Bližší záběr
- Postava je řezaná dolní kantnou v polovině lýtka
- Používal se v období němého filmu, kdy se herec mohl dobře vyjadřovat širokými gesty rukou
Polocelek
- Typický filmový záběr, přenáší těžiště obrazu na člověka
- Postava je zhruba po pás
- Soustřeďuje nebo zvýrazňuje jednající postavu, případně postavy, vidíme prostředí, ale postava už má prostor zahrát emoce
- Výtvarně jsou tyto záběry dynamické, vhodné ke znázornění situace
- Situační polocelek
- v záběru je více postav v situaci
- Má správné situační napětí, čteme figury a jejich gesta, ale když se tam nic neděje, je záběr nudný
Polodetail
- Pozadí ustupuje a podstatný se stává hercův výraz
- Významově odděluje pozadí a zvýrazňuje intimní akci jednající postavy, v krajině vyjímá část z celku
- Účinek je psychologicky výrazný, zesiluje kontakt s divákem
- Polodetail rozvíjí konflikt, dává poznat vnitřní stav jednající postavy a charakter
- Širší varianta
- postava zhruba do pasu
- vhodné pro dvě postavy
- Sólový polodetail
- Spodní kantna kamery je těsně pod ramenem
- Vhodný pro samostatnou postavu
Detail
- Pozadí už ustoupilo úplně, nevíme, kde se nacházíme
- Soustřeďuje se na hlavní jednající část postavy nebo věcí, velký prostor má herecký výraz a každá změna je patrná
- Detail vzbuzuje emoce
- Je náročné správně zachytit zejména v pohybu – je možné si pomoci např. filmařským trikem
- Detail muže na lodi můžeme natočit na břehu rybníka s vhodným pozadím
- Důležité je pozadí i celková světelná atmosféra, všechno má svůj význam
Velký detail
- Zabírání ještě menších částí detailu
- Je to dějová podrobnost celkové informace
- Účinků je mnoho, paroduje, personifikuje, útočí, ohrožuje, budí napětí hrůzu, strach, soucit i třeba úžas
- Výtvarně je velký detail popisný, ale i emoční, zdůrazňuje a je statický
- Prostorově má malou hloubku a je od prostoru izolovaný
- Velký detail je dramaticky velmi silný až drastický.
- Nepřirozený záběr, neměl by se používat příliš často
Při zápisu do technického scénáře se využívají zkratky
- Velký celek = VC
- Celek = C
- Americký plán = AP
- Polodetail = PD
- Detail = D
- Velký detail = VD