Kamera - pohyb
Jak natočit záběr
- Film se skládá ze záběrů (= Snímky zaznamenané kamerou od zapnutí kamery po vypnutí kamery)
- Záběr můžeme točit se stativem nebo z ruky
- Stativ - V hrané tvorbě je vhodnější, kamera se tolik netřese, obraz je klidný, můžeme si přesně připravit kompozici záběru. Pokud nemáme stativ, využijeme alespoň pevnou podpěru pod ruku
- Z ruky - vhodné pro reportáže, kdy není čas manipulovat se stativem. V hrané tvorbě - v záběru je mírný neklid, který můžeme využít k simulaci vlastního pohledu
V záběru by měl být vždy nějaký pohyb – děj nebo pohyb kamery
Pohyby kamery na stativu
Kamera je na stativu, nemění stanoviště
- Horizontální švenk - Kamera se pohybuje v horizontální rovině, říká se tomu panorama
- Má dvě funkce
- švenkování po nehybných objektech (dostáváme pohyb do záběru)
- Sledovací (sledujeme pohybující se objekty)
- Vertikální švenk - Pohyb kamery ve vertikální rovině
- Mění se rakurz = úhel, který svírá osa objektivu s vodorovnou rovinou
- Normální rakurz = kamera ve vodorovné rovině
- Podhledový rakurz = kamera švenkuje vzhůru
- Nadhledový rakurz = kamera švenkuje dolů
Kamera mění stanoviště vůči snímané scéně
- V ose objektivu - Přiblížení kamery k objektu (mění se perspektiva, mění se poměry mezi pozadím a popředím)
- Na rozdíl - Zoom (transfokace) - Kamera se nehýbe, zoomuje se tlačítkem na kameře
- Mění se pouze výřez, ne perspektiva
- Působí to amatérsky a unavuje divákovy oči
- Měl by se používat velmi nenápadně
Důležité je uvědomit si, že je mezitím rozdíl!!!
- Příčný pohyb = kolmo k ose objektivu
- Např. když kamera jede v autě a natáčí cyklisty, kteří jedou vedle auta
- Zdvih - Kamera mění úroveň nad zemí, ale je stále vodorovně a nemění se rakurz
Shrnutí - pohyby kamery
- Všechny pohyby by měly být pomalé a plynulé
- Vyhněte se dlouhým švenkům
- Zoomování používejte střídmě a velmi nenápadně, je lepší přiblížit kameru k natáčenému subjektu
- Na začátku i na konci každého švenku by měl být dostatečně dlouhý statický záběr
- I obsahově by každý záběr měl mít jasný začátek a jasný konec – je třeba si to dopředu rozmyslet
- Je lépe natáčet se stativem nebo podpěrou, pokud třes kamery nemá obsahový význam