Kamera - pohyb

Jak natočit záběr

  • Film se skládá ze záběrů (= Snímky zaznamenané kamerou od zapnutí kamery po vypnutí kamery)
  • Záběr můžeme točit se stativem nebo z ruky
    • Stativ - V hrané tvorbě je vhodnější, kamera se tolik netřese, obraz je klidný, můžeme si přesně připravit kompozici záběru. Pokud nemáme stativ, využijeme alespoň pevnou podpěru pod ruku
    • Z ruky - vhodné pro reportáže, kdy není čas manipulovat se stativem. V hrané tvorbě - v záběru je mírný neklid, který můžeme využít k simulaci vlastního pohledu

V záběru by měl být vždy nějaký pohyb – děj nebo pohyb kamery

Pohyby kamery na stativu

Kamera je na stativu, nemění stanoviště

  • Horizontální švenk - Kamera se pohybuje v horizontální rovině,  říká se tomu panorama
    • Má dvě funkce
      • švenkování po nehybných objektech (dostáváme pohyb do záběru)
      • Sledovací (sledujeme pohybující se objekty)
  • Vertikální švenk - Pohyb kamery ve vertikální rovině
    • Mění se rakurz = úhel, který svírá osa objektivu s vodorovnou rovinou
      • Normální rakurz = kamera ve vodorovné rovině
      • Podhledový rakurz = kamera švenkuje vzhůru
      • Nadhledový rakurz = kamera švenkuje dolů

Kamera mění stanoviště vůči snímané scéně

  • V ose objektivu - Přiblížení kamery k objektu (mění se perspektiva, mění se poměry mezi pozadím a popředím)
  • Na rozdíl - Zoom (transfokace) - Kamera se nehýbe, zoomuje se tlačítkem na kameře
    • Mění se pouze výřez, ne perspektiva
    • Působí to amatérsky a unavuje divákovy oči
    • Měl by se používat velmi nenápadně

Důležité je uvědomit si, že je mezitím rozdíl!!!

  • Příčný pohyb = kolmo k ose objektivu
    • Např. když kamera jede v autě a natáčí cyklisty, kteří jedou vedle auta

  • Zdvih - Kamera mění úroveň nad zemí, ale je stále vodorovně a nemění se rakurz

Shrnutí - pohyby kamery

  • Všechny pohyby by měly být pomalé a plynulé
  • Vyhněte se dlouhým švenkům
  • Zoomování používejte střídmě a velmi nenápadně, je lepší přiblížit kameru k natáčenému subjektu
  • Na začátku i na konci každého švenku by měl být dostatečně dlouhý statický záběr
  • I obsahově by každý záběr měl mít jasný začátek a jasný konec – je třeba si to dopředu rozmyslet
  • Je lépe natáčet se stativem nebo podpěrou, pokud třes kamery nemá obsahový význam

Filmové úspěchy absolventů

Olomoucké bienále 2014

CENA kolektivu filmařů CMG Prostějov za krátké studentské filmy „Kapka lásky“ a „Alone“