Střihové triky

Triky, které nevyžadují speciální střihový program, ale zvládnete je i s těmi jednoduššími:

Stop trik

Pomocí triku se mohou zjevovat a mizet lidé nebo předměty, může se jakoby kouzlem měnit scéna. Jednoduchý trik, který má při správném promyšlení velký efekt.

Kameru upevníme na stativ a stejnou scénu natočíme ve dvou záběrech s mizejícím objektem i bez něj. Kamera se pro správný efekt nesmí pohnout. Záběry zařadíme za sebe ve střihovém programu a případně doplníme vhodným přechodovým efektem.

Využití animace

Do filmu můžeme zařadit animované pasáže, na kterých mohou být skuteční lidé, nadpřirozené bytosti, pohybující se hračky a předměty apod. Trik je jednoduchý, ale pracný. Při dokonalém provedení je velmi efektní.

Bullet effect (Matrix)

Bullet efekt je oblet v nulovém čase. Objekt, okolo nějž se kamera otáčí je obestaven fotoaparáty, které všechny v jednu a tu samou chvíli stisknou spoušť. Poskládáním záběrů z různých úhlů za sebe pak dostaneme animaci, která se odehrála v jeden moment.

(Bullet efekt lze ale napodobit, pokud máme následující: dobrého herce, který se dokáže "ve vteřině" zastavit a ztuhnout, pojezd nebo vozíček a lidi, kteří budou kameramana na vozíčku tlačit.)

Video jsem našla na internetu, ale bohužel už nevím kde a nemůžu dohledat. Od stejného autora pochází i tip na vytvoření efektu. Jakmile se mi podaří dohledat, ihned přidám zdroj.

A další tutoriál třeba zde:

Extrémní rychlost

Pomocí jednoduchého efektu je možné také dosáhnout extrémní rychlosti jednoho herce vůči druhému. Principem je, že jeden herec se pohybuje normálně a jeden se pohybuje velmi pomalu nebo se raději vůbec nepohybuje. Video potom několikanásobně zrychlíme.  

Time laps efekt

Zaberte statickou scénu, na které se mění jen některé zdánlivě nepodstatné skutečnosti: mraky na nebi, kouř z komína apod. s kamerou na stativu. Pozor na další nevhodné objekty – osoby, auta, blízké stromy ve větru apod.

Natáčejte dostatečně dlouhou dobu: obecně pro deset sekund výsledného zrychleného záběru natáčejte scénu aspoň deset minut. Vložte do editoru a vhodně zrychlete.

Prostřih

(Zdroj: Základy střihové skladby - FAMU)

Prostřih je krátký záběr, který vkládáme do záběru nebo mezi dva záběry určitého dění, abychom je doplnili o novou informaci, nebo abychom ukázali jiné dění, více či méně související. Např.:

  • D obratné ruce chirurga pracují s jistotou, nástroje se střídají
  • D jeho oči nad rouškou jsou soustředěné, čelo je zpocené
  • D ruce pracují s neochabující přesností

nebo

  • VC závod na 400 m byl odstartován, závodníci vbíhají do zatáčky, závodník v první dráze vyrovnává handicap
  • PC vzrušení diváci vyskakují ze sedadel
  • C – závodníci jsou v cílové rovince, závodník z první dráhy vítězí

Často prostřih vkládáme do záběru, který byl původně natočen vcelku, abychom zdůraznili nějaký fakt, změnili smysl záběru, nebo ukázali nepostřehnutelnou podrobnost. Zdánlivě jednoduchá záležitost rutinované praxe se prostřihem chirurgovy tváře může změnit v dramatický boj o lidský život. Detail utrženého knoflíčku od košile prostřižený do záběru svlékání nám zdůrazní stopu, která později odhalí vraha. Detail utahovaného šroubu v záběru montáže ukáže, který šroub je třeba přesně seřídit. Na prostřih je třeba myslet již při natáčení filmu a vhodné záběry si připravit.

Doporučuji také zajímavý článek na www.kukatko.cz >>

 

Vybrané triky ve speciálních programech:

Pokročilejší efekty do filmu (Adam Hradil)

Jak udělat efekt ohně v After Effects? (Ladislav Burgr)

Označím si značkou místo (místa), kam chci oheň dát. Použijeme již vytvořený/natočený oheň. Oheň (s jednolitým, ideálně černým pozadím) rozdělíme na 5 částí (kvůli pohybu realistickému pohybu s ním). Na kadé částí nastávíme zpoždění při pohybu (čím výše tím větší). Vytvořili jsme plynulý pohyb ohně. Teď je jen vložíme do stejného videa a spodní část připojíme ke značce, kterou jsme si vytvořili na začátku.

Video na YouTube

Filmové úspěchy absolventů

Olomoucké bienále 2014

CENA kolektivu filmařů CMG Prostějov za krátké studentské filmy „Kapka lásky“ a „Alone“