Zvuk

Zvuková část se píše na pravou stranu scénáře. Musí obsahovat všechny zvuky, hluky, hudbu atd.

Druhy zvuků:

  • asynchron (komentáře) - slyšíme komentář, ale nevidíme, kdo ho říká
  • synchron (rozhovor, monolog) - vidíme člověka, který mluví nebo vydává jiné zvuky
  • standup (živý vstup moderátora využívaný v reportáži)
    • Při Standup na rozdíl od rozhovoru se moderátor dívá do kamery. Je to něco jako titulek v novinách. Originální, neotřelé. Standup slouží k lokalizaci, je třeba vybrat takové místo, které pomůže lokalizovat dějiště. To co standupista popisuje a na co se dívá musí být vidět. Standup je tak dlouhý, aby to standupista zvládl říct bez přeřeknutí (20-30 s)

Důsledný zápis zvuků do scénáře slouží ke kontrole, jestli jsme natočili vše co máme v komentáři

Technické prostředky:

Mikrofon

  • Mikrofon připnutý na kameře je ruchový, a snímá zvuk jen ve směru osy
  • "Hendka" – ruční mikrofon, mikrofon do zpravodajství, nevýhoda že je vidět v záběru, výhoda omezení okolních ruchů, cena 15000-2000 Kč, snímač fazolovitého tvaru
  • Mikroport - k připnutí na oblečení, 15000-20000 Kč; nedávat hned pod krk, nemá směrový, ale kulový snímač; vysílač bezdrátový, je možné připojit k lepší kameře
  • Směrový mikrofon, směrák, tágo – drží se na tágu, cepelín=ochrana před jemným větrem, králík=chlupatý, ochrana před větrem a deštěm, se směrovým mikrofonem je těžší práce, stojí kolem 10000; pozor, aby byl správným směrem
  • Úzce směrový mikrofon – dlouhá tyčka, práce s ním je obtížná, vyžaduje cvik, velký dosah

Sluchátka – vždy je dobré poslouchat zvuk, který natáčíme přes sluchátka, sluchátka nikdy nesundávat z uší v průběhu natáčení, je možné díky nim odhalit třeba vazby, které vznikají zazvoněním mobilního telefonu. Je lépe, když je externí zvukař, ale může to kontorlovat i režisér nebo kameraman

Čtení na mikrofon

  • Člověk se slyší jinak z média, protože se neslyší zevnitř vlastního těla, je třeba se toho neleknout
  • Člověk pokud mluví na mikrofon, tak zvyšuje hlas, na to je třeba dát pozor a posadit hlas níž, hlubší hlas zní lépe
  • Intonace hlasu musí tvořit oblouk, docílíme toho tak, že půjdeme důrazně do tečky
  • Číst s důrazem, zaujatě, věta musí skončit ne jen přestat -> důraz na tečku
  • Důraz raději na přeložku před slovem než na slovo

Filmové úspěchy absolventů

Olomoucké bienále 2014

CENA kolektivu filmařů CMG Prostějov za krátké studentské filmy „Kapka lásky“ a „Alone“